Turkey Day & Black Friday - Reisverslag uit Granville, Verenigde Staten van Christiaan Wijers - WaarBenJij.nu Turkey Day & Black Friday - Reisverslag uit Granville, Verenigde Staten van Christiaan Wijers - WaarBenJij.nu

Turkey Day & Black Friday

Door: christiaaninamerika

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

07 December 2011 | Verenigde Staten, Granville

Hallo allemaal,

ik vond het wel weer eens tijd voor een berichtje vanuit de VS. met deze drukke weken zou ik het al bijna weer vergeten maar voor anderhalve week terug had ik dan toch echt vakantie. En 't was heerlijk! De familie Pennekamp was zo gastvrij om me te ontvangen en ik voelde me dan ook helemaal thuis! Ik was kapot moe van college dus ik heb heel veel geslapen, gegeten en gewoon leuke dingen gedaan. Zo zijn we onder andere naar Cleveland geweest om de "Rock and Roll" hall of fame te bezoeken - een gigantisch "museum" over de geschiedenis van rock (and roll) muziek. Ook heb ik gewoon veel met de vrienden van Matthew uitgehangen en ik heb geleerd wat verveelde rijke jongeren doen in "suburbia" - "kidnap" spelen. Kidnap is een soort dropping spel; je legt allemaal wat geld in voor benzine en er zijn 2 (of meer) teams. je wordt gedropt door 't ene team, en je moet middels communicatie via mobiele telefoon worden gevonden. Welk team 't eerst terug is bij 't startpunt wint.
Nou gebeurde het dat onze chauffeur niet zo slim was en vast kwam te zitten in de berm met haar minivan (het had net heel hard geregend). We probeerden nog wat te duwen en te trekken maar we kwamen er - helemaal onder de modder - toch achter dat 't niet zou lukken haha. Twee uur later zijn we er dan met de hulp van de AAA (Amerikaanse ANWB) uitgesleept en konden we terug naar huis.

Maargoed, dat was natuurlijk allemaal heel leuk en aardig maar 't hoogtepunt van de hele thanksgiving break was natuurlijk Thanksgiving day. Ik heb denk ik nog nooit zoveel eten bij elkaar gezien (zie facebookfoto's!) Er was aardappelpuree, cranberry sauce, verschillende groenten, sweet potato custard (alsof een engeltje op je tong piest!) en natuurlijk de Kalkoen met de stuffing. En ik kan je vertellen dat Tom Turkey (zo hadden we hem omgedoopt) heerlijk was!
Na een paar uurtjes welverdiende rust was 't al weer tijd om op te staan (3 uur 's nachts, geloof ik) om te shoppen op Black Friday. Black Friday is de dag dat zo'n beetje alle amerikaanse winkels absurde kortingen hebben en al heel vroeg (soms al om middernacht) open gaan. Voor veel mensen dus dé kans om hun slag te slaan. Ik moest natuurlijk ook trouw meedoen aan deze Amerikaanse traditie en ik heb gezien hoe mensen gigantische rijen vormen en elkaar letterlijk de spullen uit de handen trekken. Ik kon 't niet helpen om toch even te denken: "Oh, those silly Americans..."

Hoe dan ook, na een welverdiende vakantie is 't nu gewoon weer aan de slag want de final exams komen eraan. Gelukkig heb ik niet zoveel final assignments/papers dus ben ik (naar verhouding dan) nog niet eens zo heel druk. Vandaag heb ik ook m'n definitieve rooster voor volgens semester samengesteld en ik ben er dik tevreden mee. Time table wise is 't verschrikkelijk aangezien ik op 1 dag na om 8:30 moet beginnen, maar ik ben wel (behalve op dinsdag dan) elke dag rond half 1 al klaar.
mijn vakken voor volgend semester zijn:
introduction to Psychology
Cinema - film analysis and aesthetics
Spanish for beginners II
& 't volgende semester van Chemistry; atoms and molecules (een vervolg op de scheikunde die ik nu heb)
Dat is dus een stuk minder papers schrijven dan dit semester, maar wel een stuk meer exams - we zullen zien hoe 't loopt, ik ben in elk geval heel blij met de vakken.
Het heeft me veel moeite gekocht om vooral in Cinema en Psychology te komen, maar (voor de aanstaande fulbrightees die dit misschien lezen) gewoon naar hun office gaan, e-mails sturen en aandringen en dan kom je er net als ik wel in :)

Nog 2 weken en dan heb ik heerlijk kerstvakantie en ik kan niet wachten tot Los Angeles.

Ik hoop dat jullie allemaal een goeie sinterklaas hebben gehad, want ik wel! (Semma, Tara & ik hebben hier ook nog wat aan sinterklaas gedaan).

All the best,

Christiaan.

P.S. Ik heb natuurlijk ook gewoon weer een column geschreven. Deze keer over Thanksgiving.

Thanksgiving and black Friday – two other great traditions in American culture. I was fortunate enough to be invited by a real American family to celebrate thanksgiving at their house. Real American in the sense that they live in the rich suburbs, have 2 children and a golden retriever. You know, the kind of family that watches Football the entire Sunday and has steak for dinner – it was awesome!
And boy did I love thanksgiving – gobble gobble! Now I see why so many Americans are fat, Thanksgiving is just a food feast! I mean that it has always struck me that at every event, lecture or at anything that wants to draw audience, there is food. Back home we want people to come to an event for the event itself, not for the free pizza. Americans sure love their food. It draws their attention, it gives them a reason to go somewhere and it puts them at ease. My chemistry professor for instance, se brought snacks to our lab once to calm us down, because we were once again upset about the prospect of being stuck in a classroom for 3 hours doing boring work.
And this love for food comes to a yearly climax during Thanksgiving – people come together to sit and eat for HOURS! And yes, also this skinny Dutch kid loved it – I had so much food! And the greatest thing, what they didn’t tell me, was the fact that thanksgiving secretly lasts for four days or so. The amount of food cooked at Thanksgiving is enough to feed entire sub-Saharan Africa for half a year, so the days after Thanksgiving we were still able to eat Turkey soup, Turkey sandwiches and stuffing.
Now that I come to think of it, it is probably good that there is so much food during Thanksgiving, because we need our energy if we want to participate in another great aspect of American’s consumer culture – Black Friday Shopping. Great to see all those people getting up at 3 in the morning, or sometimes earlier, to fight (yes, literally fight) for the best deals at the malls. It is hard for a foreigner to not laugh and think “oh those crazy Americans” when you see girls fighting each other and ripping stuff out of each other’s hands at the Forever XXI.
I can’t blame people, though. Shopping is already very cheap in the States, imagine how it must be if you only have to pay 50 percent of the price. Well, paying might not really be the right word. Some stores don’t care about your credit history so you don’t need money to get stuff – you just end up in debt (and Obama blames Europe for screwing up the world economy…). However, Black Friday also makes me think about how much stores screw us over, if they can afford 75 percent discounts.
Well, Thanksgiving might be over now but it won’t be long until the next great display of America’s consumers’ society – Christmas. It is going to be awesome. But for now I say; Tot ziens!


  • 08 December 2011 - 10:30

    Annemarie Broers:

    Hee Christiaan!
    Drie jaar terug (time flies!!) was ik met Fulbright in Etown en ik zag op de Facebookpagina van Fulbright de links naar jouw weblog. Erg leuk om je columns te lezen, heel herkenbaar allemaal!
    Keep up the good work!
    Groetjes uit Madrid! ;)

    ps. Misschien dat je deze website ook wel kan waarderen, Nederland vanuit het oogpunt van een expat: stuffdutchpeoplelike.com/complete-list/

  • 09 December 2011 - 03:10

    Christiaan:

    Hee annemarie,

    bedankt voor je reactie. Ja de tijd vliegt inderdaad, dat merk ik hier ook al!
    Maar hoe komt 't dat je 3 jaar na je CSP met 't Fulbright alweer in 't buitenland zit?

    Veel plezier en groetjes vanuit 't koude Ohio!

    P.S. hahaha dat is inderdaad wel heel grappig. het doet me denken aan de "list of things white people like"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Granville

Christiaan

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 695
Totaal aantal bezoekers 60962

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2012

Studeren in Ohio

Landen bezocht: