"study breaks help us keep our sanity." - Reisverslag uit Granville, Verenigde Staten van Christiaan Wijers - WaarBenJij.nu "study breaks help us keep our sanity." - Reisverslag uit Granville, Verenigde Staten van Christiaan Wijers - WaarBenJij.nu

"study breaks help us keep our sanity."

Door: christiaaninamerika

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

19 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Granville

A good old mid-western Howdie!

Ik heb een heerlijke fall break achter de rug. Wel jammer dat hij, natuurlijk, weer te kort bleek te zijn. In tegenstelling tot de herfstvakantie in Nederland duurde deze fall break maar 4 dagen. Zaterdag t/m dinsdag. Veel Amerikaanse studenten maken van deze gelegenheid gebruik om naar huis te gaan en tijd te spenderen met vrienden, familie en eten dat zowaar naar eten smaakt, en niet naar karton - zoals ons dining hall food.

Met dit in gedachte, had ik verwacht dat de campus echt verlaten zou zijn met als enige inwoners internationale studenten en atleten. Maar gelukkig viel het allemaal nog wel mee. Het was weliswaar heel rustig, maar er waren gelukkig nog genoeg mensen om de vakantie mee te vieren. En dat heb ik gedaan! Vrijdag en zaterdag ge chill-laxed, en zaterdag avond naar Columbus om uit eten te gaan en wat te winkelen om vervolgens 's avonds een heel klein bescheiden feestje te hebben. En maandag was het dan eindelijk zover; het concert van de arctic monkeys in Columbus. De openingsband was echt heel slecht, maar de arctic monkeys zelf waren echt ge-wel-dig! Wel jammer dat ze maar een uur en 15 min. speelde - maarja, wat wil je dan voor 30 dollar...

Dinsdag heb ik weer op de harde manier kennis gemaakt met het weer in Ohio - wisselvallig to its maximum extent. Ik ging naar de voetbalwedstrijd kijken van m'n hostfamily broertje ergens in Dublin, OH, en ik weet nog dat ik 's middags in een korte broek en tee-shirt rondliep en dat ik 's avonds wou dat ik, ondanks m'n dikke vest, handschoenen en een winterjas bij me had. Het was SUPER koud. Het weer is hier heel anders dan in Nederland, waar 't gewoon altijd koud en nat is. Ik kan me hier wel 6 keer per dag omkleden.

Hoe dan ook, het was heerlijk om een fall break te hebben en gewoon even tijd te hebben om bij te komen en weer even genieten van de ervaring dat ik hier ben. Want in het drukke dagelijkse leven vergeet ik soms wel eens dat ik hier vandaag op de kop af al 2 maanden zit en dat ik al halverwege m'n eerste semester ben - de tijd gaat onwijs snel! Maar bovenal zijn Fall breaks er om je geestelijke gezondheid te bewaren, zoals eigenlijk elke college student wel met me eens is. Het is ook gewoon keihard werken. (Nee niet alleen maar feesten en beer pong spelen...)

Zaterdag eindelijk m'n eerste voetbalwedstrijd tegen Kenyon en ik heb er heel veel zin in! Ik moet trouwens ook maar eens gaan bedenken wat ik voor Halloween wil zijn. Suggesties?
Geniet in de tussentijd van m'n nieuwe column in the Denisonian en kijk vooral eens op m'n Facebook naar m'n foto's: ze zijn zeer de moeite waard!

Voor toekomstige Fulbrightees: e-mail me gerust als je vragen hebt of dingen wil weten die ik niet op m'n blog bespreek. wijers_c1@denison.edu

All the best,

Christiaan


“This is ‘merica! We speak ‘merican!” – This week I’d like to say something about patriotism. Before I came here, I had heard that the States were pretty patriotic, but I did not expect it to be this huge. Let me illustrate this with an anecdote. When I was driving to Columbus – well I wasn’t driving, for we are not allowed to drive until we are 18 – I passed a mountain of salt alongside the road. Just regular salt, you know; the white stuff you can put on your dining hall food if they forgot to put on the flavor again. Anyway, on top of this mountain, there was an American flag planted in the salt. I mean, come on guys! I know you guys love your flag; the stars and stripes, the good old red, white and blue, but still – it is a mountain of SALT. I can only imagine the poor fellow climbing up that mountain of salt – which isn’t easy because his feet will get stuck in the loose salt – and than planting that flag at the top like he is Neal Armstrong. “A huge climb for a man, and just another tiny flag for America.”
The flag is not the only thing this country is proud of, they are proud of pretty much everything that’s American – the language, for instance. In America we don’t speak English; we speak American. While I’m typing this column, for instance, my word processor keeps autocorrecting “flavour” into “flavor” and it also would change “realise” into “realize.” It’s not only spelling that is Americanized though, I find it funny how people here also Americanize the pronunciation of every single foreign word. When I first heard somebody talking about “Notre Dame,” I had no idea what he was talking about! It is mispronounced so badly, I’d almost feel sorry for the French people, almost... Moreover, when you don’t speak ‘merican, you’d better learn it, because here, we speak ‘merican – not Spanish, or French, or Netherlandese…
Another thing: sports – I’ve always wondered why football is called football, and soccer is called soccer here. In Europe – where soccer is by far the biggest sport – we call soccer football and we call, what is called football here, American football. And to be honest, that makes a lot more sense to me. I argue that a sport can only be called “football” if the sport is either almost entirely played with one’s feet, or if the ball is made out of feet. Since neither is the case with American football, I think we should switch it around a bit. But, this is ‘merica, so there’s little chance that this is actually going to happen. Because here in ‘merica, we play football, and you play some boring sport called soccer, with ties…
But of course, these are all some random thoughts of some weird Dutch guy. Patriotism is not bad at all. It’s good that people here are so proud of their country, because I feel that people in the Netherlands oftentimes lack some good old patriotism. And we have enough to be proud of! We are the country of Van Gogh, Rembrandt, Johan Cruijff, Philips (yeah you wouldn’t have guessed that, right?), one of the most awesome cities in the world (Amsterdam), Gouda cheese and of course Heineken!
In the end, I probably find American patriotism so funny because we have a lack of it. It is especially funny how it is expressed towards Canadians. Americans are so much better than them in everything! I mean, give those guys a break. They didn’t release Justin Bieber on purpose; it isn’t their fault either. And they are not so different from the Americans – they just say “ey” all the time… Tot ziens!

  • 20 Oktober 2011 - 01:35

    Maureen Ros:

    damn onze fall break was maar 2 dagen haha. leuk verhaaltje chris!!

  • 20 Oktober 2011 - 16:17

    Mama:

    Wat een verhaal weer, zeg!
    Leuk om te lezen en ook fijn om te horen dat je wat hebt kunnen ontspannen tijdens de fall break.
    Als ik trouwens regelmatig op je weblog kijk, zien de weersverwachtingen in Granville er heel gunstig uit (om jaloers op te worden), maar zo te lezen is het daar af en toe ook gewoon herfst.
    Kijk je trouwens wel uit voor een loslopende aap, leeuw e.d.? Volgens het NOS journaal lopen er nog steeds een paar los in Ohio.
    Kusjes,
    mama

  • 22 Oktober 2011 - 07:18

    Lydia :

    Ha Chris,

    Nice story again!
    Volg je met veel plezier.
    Morgen is het hier de klassieker van het jaar nm. Ajax- Feyenoord of andersom dat ben ik ff kwijt. Nouja, ik ben al heel blij voor Feyenoord, want zij staan voor t eerst sinds lang boven Ajax. Dat gun ik die jongens wel even, haha.
    Verder is Libië nu echt bevrijd van zijn dictator, maar dat zullen ze in Amerika ook wel weten. Wel spannend hoe het met die mensjes daar zal gaan. Kunnen ze samen door één deur blijven gaan of komen de oude geschillen weer boven nu hun gezamenlijke vijand is verdwenen?
    Zou het leuk vinden als je af en toe zou twitteren. Of heb je daar geen tijd voor?
    Hoop dat het allemaal voorspoedig blijft gaan voor je.
    Hug Lydia

  • 25 Oktober 2011 - 20:25

    Christiaan:

    hee Lydia, bedankt voor je reactie!
    Ik wou dat ik zondag de topper kon zien, maar het was heelaas veel te vroeg (6:30 plaatselijke tijd) maar Feyenoord was veruit de betere, wat ik van de samenvatting heb gezien en we hebben weer te weinig gekregen - Jammer hoor...
    Ja ik zit eigenlijk nooit meer op twitter haha, dat zou ik af en toe best wel weer eens op moeten pakken, ik ga m'n best doen!
    Take care!

  • 29 Oktober 2011 - 16:26

    Bert Oosterloo:

    Hallo Christiaan

    Prachtig om op deze manier op de hoogte te zijn van jouw ervaringen.
    Ik heb nog niet alles gelezen maar de eerste indruk is hard werken, een beetje feesten en dikke pannenkoeken eten. Leuke vergelijking met onze pannenkoeken of is het pannekoeken Er zullen wel meerdere vergelijkingen te maken zijn.
    Zijn de bladeren aan de bomen nu ook mooi gekleurd? We wensen je veel plezier en leerervaringen toe en zullen je blijven volgen.

    Groet van Bert, Marga en Mart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Granville

Christiaan

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1228
Totaal aantal bezoekers 60919

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2011 - 01 Juni 2012

Studeren in Ohio

Landen bezocht: